Assala Muaalaikum

Assala Muaalaikum.. .And Peace Be Upon U, Thank For Visiting This Site


Assalamu Alaikum Dan Salam Sejahtera......SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU......Jangan Lupa SOP KeNDIRI ...



Terima Kasih, sudi mengunjungi site ini..

Rabu, 7 November 2012

KEPALA KU DIELEKTROLISIS


KEPALA KU  DIELEKTROLISIS

           Kata  orang  tua,  kalau  berjalan  dalam  hutan,  kena  jaga  prlakuan  dan  jangan  celupar  mulut.
          Meh  sini  lihat,  apa  jadi  padaku  akibat  melanggar  pantang  larang  tersebut.
          Sekira-kira  12  tahun  yang  lalu,  ketika  aku  bertugas  di salah  sebuah  sekolah  di hilir  perak,
aku  turut  serta  mengiringi  rombongan  pelajar  ke distinasi  air  terjun  berdekatan  Tapah,  Perak,
menuju  ke  Cameron  Highland.
          Antara  program  di dalam  lawatan  tersebut  ialah  cara  pemadaman  api [kebakaran]  dan
‘Jungle  Tracking’.   Air  terjun  tersebut  di dalam kawasan  hutan.
Anggota  bomba  turut  dijemput  untuk  menjayakan  kesemua  program  tersebut. 

          Tiba  masa  menjelajah  di dalam  hutan,  kami  semua  bergerak.  Jalannya  sempit, sukar, licin,
dan  melalui  bukit  yang  curam.  Keletihan, mengah, nak  semput,  penat,  semuanya  terasa.
         Maklumlah,  perjalanan  kira-kira  2 km  dalam  keadaan  mendaki  bukit  dan  bentuk  geografis 
yang  sebegitu.
Aku  terlalu  penat  dan  letih,  bagaikan  sedang  berlari  1,000  batu.  Peluh  menitik  membasahi  baju.
Segala  ‘kederat’  terpaksa  dilepaskan. 
          Tiba-tiba  salah  seorang  pelajar  perempuan  begitu  lemah,  terduduk,  bagaikan  tidak  mampu  lagi  meneruskan  perjalanan.   Kami  terpaksa  berhenti  untuk  merawatnya. 
         Kawasan  tersebut  adalah  kawasan  penempatan  orang  asli.   Jalan-jalan  kecil  yang  berliku-liku
dan  tangga-tangga  tanah  itu  dibina  oleh  mereka. 
         “Fuh!!  Cukup  letih  yoop..yongg..oooiiii…!!!!!”
         Ketika  menuruni  [ melalui  jalan  lain]  ke kem  asal,  tidaklah  begitu  memenatkan.  Keadaan  dingin,  menampakkan  panorama  yang  indah.  Tumbuhan  subur  menghijau.
Sepanjang-panjag  perjalanan  kelihatan  bunga-bunga  rumput  yang  cantik.   Hawa  dingin
menggalakkan  kesuburan  rumput  dan  mempengaruhi  bunganya. 
 Beberapa  orang  guru  perempuan  memetik  bunga-bungaan  tersebut.  Kami  semua
kegirangan  melihat  panorama  tersebut.
 Aku  berseloroh  berkata,”Baik-baik,  nanti  tuannya  mintak  balik;  nanti  malam,  ada  yang  kena  pulangkan  balik.” [ Inilah  rangkai  perkataan  yang  ku  anggap  celupar].  Kami  semua  kemudian  tertawa.  
Kami  meneruskan  perjalanan  hingga  sampai  ke kem  kembali.  Seterusnya  bertolak  pulang
ke rumah.  Keletihan  memang  amat  terasa.
 Malamnya,  aku  tidur  dengan  amat  nyenyak.
           Tiba-tiba  aku  rasakan  aku  berada  di dalam  sebuah  bilik  operasi  [bagaikan  bilik  pem-
bedahan  di hospital].  Kepalaku  bagaikan  ada  wayar  bersambung  kepada  meter  yg  diken-
dalikan  oleh  2  ‘pakar’  di hujung  kepalaku.   Lalu  aku  mendengar  perbualan  mereka,
“Cuba  kita  tambahkan  lagi powernya”.   Aku  dapat  melihat  meternya  dengan  jelas.   Jarum-
nya  meningkat naik.   Di saat  itu,  kepalaku  terasa  begitu  sakit,  pening  dan  berdenyut-
denyut.   Lalu  aku  terjaga,  Oh!   Bermimpi  rupanya.  Lalu  aku  tidur  kembali.   Mimpi  yg  sama  tetiba  berulang  lagi.   Aku  terjaga  lagi.  Kemudian  tidur  kembali.  Sekali  lagi  keadaan
yang  sama  berulang. 

Tetiba,  aku  merasakan  perutku  mula  memulas,  aku  bergegas  ke tandas  akibat  cirit.
Aku  berulang  ke tandas  kira-kira  7  kali.  “Angin”  barangkali. 
           Besuknya,  salah  seorang  guru lelaki  yg  turut  menyertai  menyatakan,  dia  pun  turut
tercirit-birit,  tetapi,  tidaklah  mengalami  mimpi  sepertiku.
          Lalu  aku  ajukan  soalan  kepada  mereka,  mengapa  aku  seorang  mengalami  mimpi  ngeri  itu.  Sedangkan  mereka  yang  memetik  bunga-bungaan  tersebut.    Mereka  lalu  menjawab ,”Mungkin  kerana  ustaz  yang  mengetuai  kami.”  Mereka  semua  ketawa….    
    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan