Assala Muaalaikum

Assala Muaalaikum.. .And Peace Be Upon U, Thank For Visiting This Site


Assalamu Alaikum Dan Salam Sejahtera......SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU......Jangan Lupa SOP KeNDIRI ...



Terima Kasih, sudi mengunjungi site ini..

Rabu, 7 November 2012

Corak Berbelang Itu Bergerak


Corak  Berbelang  Itu  Bergerak

         “Kelempung! ….kelempung!!”  bunyi  ‘baja  kompos’  jatuh  bila  bertemu  dengan  permukaan  air  dalam  parit.   Memang  sedap  ‘melepaskan  hajat’  di pagi  hari  atas  titi  batang  kelapa  belakang  rumah  pak  sedara  tu.
         Tapi  selalunya,  sebelum  aku  ‘melepas’,  aku  akan  memerhati  ke arah  parit  di sebelah  belakangku,  bukan nak  buat ‘take cover’ ;  alahhhh….umur  10  tahun,  apa  aku  nak  malu!!.
Nun di dalam  parit,  betul-betul  atas  tempatku  mencangkong,  terlihat  seolah-olah  corak-corak
macam  hiasan  kain  atau  bola  lebihkurang  hitam putih. 
          Kemudian,  selepas  aku  melepaskan  ‘baja  kompos’  ku  ke dalam  parit,  aku  menikmati  pandangan  di depanku  saja;  tak  perhati  ke belakang.   “Fuhh….!!”   Alangkah  nikmatnya  menikmti  panorama  di depan  sambil  menghayati  alunan  irama   jatuhan-jatuhan  baja-baja  kompos  yg  baru  ku  proses  itu. 
Begitulah  hampir  setiap  pagi  kitaran  hidupku  ketika  itu.

          Suatu  hari  yang  lain,  di waktu  yang  sama,  setelah  aku  selesaikan  ‘melepaskan  hajat’,
entah  macamana  ketika  aku  berdiri  nak  basuh,  sempat  aku  menoleh  panorama  di belakang,
di dlam  air,  betul-betul  di bawah  tempat  ‘baja  kompos’  tu  memukul  air.  Aku  lihat,  corak-corak
hitam  putih  yg  sebelumnya  kelihatan  sepeti  corak  di atas  bola  atau  kain  yg  berlilitan,  tiba-tiba
melepaskan  lilitan,  bergerak-gerak  seolah-olah  terganggu  oleh  ‘dentuman’  ‘baja  kompos’ku.
Baru  ku  tahu,  selama  ini,  aku  bertenggong  di atas  seekor  ular  yg  sedang  melengko.

           Sure-laaa….lepas tu,  takder  ler  aku  nak  bertenggong  di atas  titi  batang  kelapa  itu  lagi.
Kena  ler  respek  skit  kawan tuu.  Aku  kena  cari  ‘port’  lain  le  pulak …….          
































Tiada ulasan:

Catat Ulasan